שיחה פתוחה: בריחת המנהרה בנובוגרודק ועתיד האתר
- לפני יום אחד (1)
- זמן קריאה 1 דקות
ב-24 ביוני 2026 מתקיימת שיחה מקוונת על בריחת המנהרה בנובוגרודק ועל עתיד אתר מחנה העבודה, שעומד כעת בסימן שאלה. הנה הפרטים, ולמה זה נוגע ישירות לקהילת ז'טל.

הרקע: בריחת המנהרה בנובוגרודק
הסיפור של ז'טל הוא סיפור של אנשים שלא חיכו. שברחו ליערות, הצטרפו לפרטיזנים, ובחרו בחיים.
אחד הפרקים הפחות מוכרים של הסיפור הזה קרה במחנה העבודה בנובוגרודק.
ב-26 בספטמבר 1943, כ-240 היהודים האחרונים שנותרו שם חפרו במו ידיהם מנהרה וברחו דרכה אל החופש. לפי המחקר, לפחות 133 מהם שרדו. זהו מספר הניצולים הגדול ביותר מכל בריחת אסירים ידועה בשואה.
ומה שרבים לא יודעים: המנהרה התחילה מהחדר של הז'טלאים. 41 מבני קהילתנו ברחו דרכה. זה הסיפור שלנו.
והיום, עתיד האתר הזה עומד בסימן שאלה.
בקיץ 2025 נחתם הסכם היסטורי להקמת המוזיאון הבלארוסי לשואה ולהתנגדות בנובוגרודק. אך במאי 2026 התברר ששלושה מהמבנים של מחנה העבודה, כולל זה שיועד לשמש כמוזיאון, נמכרו במכירה פומבית, בלי שאף אחד מהשותפים להסכם קיבל על כך הודעה.
ארגון The Together Plan מזמין לשיחה פתוחה על מה שקורה שם, ועל השאלה הגדולה יותר: איך משמרים זיכרון שואה בבלארוס של היום.
הדוברות
שלוש דוברות יפתחו, ולאחריהן דיון פתוח. אחת מהן היא חברתנו, ד"ר בטי כהן.
ליידי אסתר גילברט - 40 שנה בהנצחת השואה, מנהלת העיזבון הספרותי של סר מרטין גילברט.
שפרה פופקו - חוקרת הנצחת שואה במזרח אירופה, מדריכה ומרצה ביד ושם.
ד"ר בטי כהן - בתה של פניה דוניץ-ברודסקי ז"ל, פרטיזנית שברחה דרך המנהרה ומחברת הספר Tunnel of Hope.
פרטי האירוע
מתי: יום רביעי, 24 ביוני 2026
שעה: 21:00 (שעון ישראל)
היכן: מקוון
שפה: האירוע יתקיים באנגלית
עלות: כניסה חופשית, בהרשמה מראש
לקריאה נוספת בעברית על מכירת האתר ועתידו: כתבת Ynet
ועד ארגון יוצאי ז'טל ודורות ההמשך


תגובות